D-HLR

D-HLR är kursen för privatpersoner och alla yrkesgrupper som i sitt yrke förväntas att agera vid plötsligt hjärtstopp, tex, räddningspersonal, polis, väktare, lärare, personal i simhallar, idrottsledare och dylikt.

GRUNDUTBILDNING I D-HLR

  • Deltagaren lär sig att självständigt agera om en vuxen person drabbas av hjärtstopp.
  • Utbildningen består i huvudsak av praktisk träning.
  • Efter genomförd utbildning skall du kunna utföra D-HLR enligt gällande svenska riktlinjer.
  • Efter godkänd utbildning utfärdas kompetenskort som bevis på utförd utbildning.

Tidsåtgång: Ca 4,5 timmar.

Antal deltagare: Max 6 (Rekommenderat 4)

Repetition: Gärna varje halvår men minst en gång om året

Förkunskapskrav för grundkurs D-HLR
  • Grundkurs i Vuxen-HLR med hjärtstartare senast ett halvår innan kurs.
  • Inläst kursbok i D-HLR -Webbutbildning

Kursinnehåll

  • Konstatera hjärtstopp
  • Larmrutiner
  • HLR
  • HLR-test
  • Användning av hjärtstartare
  • Förståelse för vikten av regelbunden träning
  • Teamträning med scenarieövningar
  • Luftvägsstopp
Lärandemål i grundutbildning i D/S-HLR

Efter genomförd utbildning skall kursdeltagaren kunna:

  • Utföra medvetandekontroll
  • Utföra andningskontroll
  • Utföra effektiv HLR med tvålivräddarteknik med hjärtstartare

INSTRUKTÖRSUTBILDNING i D-HLR

Förkunskaper för instruktörsutbildning:

  • Du skall vara HLR-instruktör sedan tidigare
  • Du skall ha gått grundutbildning i HLR med hjärtstartare och luftvägsstopp (2011) och tränat på MiniAnne eller motsvarande inom 1 vecka före utbildningstillfället
  • Du skall ha gått grundutbildning i S-HLR eller D-HLR inom 6 månader före instruktörsutbildningen
  • Du skall ha läst in kursbok i S-HLR eller D-HLR och instruktörsbok i S-HLR/D-HLR och texten Överlevnad efter hjärtstopp
  • Du skall ha förberett dina träningsuppgifter
Kursinnehåll
  • Instruera deltagarna i kursen genom de olika momenten
  • Bedömning av varandra i de olika momenten
  • Ge varandra positiv och negativ kritik
  • Scenarioövningar
  • HLR-test
  • Redovisa förberedda träningsuppgifter
Lärandemål för instruktörsutbildning D/S-HLR

När du genomfört instruktörsutbildning i S-HLR eller D-HLR skall du kunna:

  • Planera och genomföra grundutbildning
  • Bedöma kursdeltagarnas HLR-teknik
  • Bedöma deltagarnas teknik med hjärtstartare
  • Bedöma deltagarnas teknik vid luftvägsstopp
  • Använda aktivt lärande
  • Motivera betydelsen av mycket träning under utbildningen
  • Förstå vikten av att följa det standardiserade utbildningsprogrammet
  • Värna om kvalitet på utförd HLR samt utbildning
  • Förstå vikten av repetitionsutbildning och hur den kan organiseras
  • Reflektera över sitt eget lärande
  • Använda aktuellt utbildningsmaterial
  • Kunna bedöma deltagare och ge feedback
  • Förklara vad som fysiskt och kan hända psykiskt med en person som överlevt ett hjärtstopp

Tidsåtgång: ca 5 timmar

Antal deltagare: Max 6 (Rekommenderat 4)

Minsta antal kurser per år: 1

HUVUDINSTRUKTÖRSUTBILDNING

Förkunskaper förhuvudinstruktörsutbildning
  • Instruktör i HLR med hjärtstartare
  • Aktuella kunskaper om HLR med hjärtstartare och luftvägsstopp (HLR 2011)och tränat på MiniAnne eller motsvarande inom 1 vecka före utbildningstillfället
  • Instruktör i S-HLR eller D-HLR med erfarenhet av minst 4 grundutbildningar i S-HLR eller D-HLR
  • Inläst kurs- instruktörs- och huvudinstruktörsbok och uppnått godkänt resultat på webbutbildningen.
  • Inläst text om ”Överlevnad efter hjärtstopp”
  • Förberedd träningsuppgift
  • Rekommenderad förberedelse är även att vara observatör vid en grundutbildning och/eller en instruktörsutbildning.
Lärandemål för huvudinstruktörsutbildning i D/S-HLR

Efter genomgången huvudinstruktörsutbildning ska deltagaren kunna:

  • Genomföra grund-, instruktörs- och huvudinstruktörsutbildning samt planera och genomföra repetitionsutbildning i S-HLR eller D-HLR
  • Förmedla det ideologiska budskapet med tidigt larm, tidig start av HLR med god kvalitet och tidig defibrillering
  • Förmedla vikten av att följa det standardiserade utbildningsprogrammet i S-HLR eller D-HLR
  • Bedöma att kursdeltagarna kan förklara lärandemålen från instruktörsutbildningen S-HLR eller D-HLR – förmedla till deltagarna hur de kan medverka i spridningen av HLR, S-HLR och D-HLR
  • Använda aktuellt utbildningsmaterial
  • Förklara vikten av att använda aktivt lärande
  • Bedöma kvalitén på deltagarnas utförande av HLR-teknik och deras pedagogiska förmåga att använda aktivt lärande i utbildningssituationen
  • Skapa tillfälle till feedback och reflektion vid kurstillfället så deltagarna får möjlighet att reflektera över sitt eget lärande och sina egna reaktioner
  • Förmedla vikten av regelbunden repetition för att hålla kunskapen aktuell
  • Motivera andra att läsa materialet ”Överlevnad efter hjärtstopp” för att fördjupa sin kunskap
  • Förklara gällande säkerhetsföreskrifter för halvautomatisk defibrillator

Antal deltagare: Max 6 (Rekommenderat 4)

Tidsåtgång: Ca 5 timmar

Intresserad?

Kontakta mig genom att klicka på denna text.